Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się finansami, budżetem, księgowością, sprawozdawczością w zakresie prawidłowego stosowania podstawowych praw i reguł obowiązujących w finansach publicznych, w rachunkowości budżetowej oraz w sprawozdawczości budżetowej i finansowej w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego w świetle nowej ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z deklaracją projektodawcy ustawa służy wprowadzeniu do porządku prawnego regulacji zapewniających stabilny system finansowania jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST). Do głównych celów ustawy należą:
•wzmocnienie i ustabilizowanie finansów JST poprzez zwiększenie dochodów własnych,
•oparcie finansowania JST na dochodach wynikających z lokalnej bazy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT),
•obiektywne i algorytmiczne naliczanie środków finansowych dla każdej JST, zapewnienie lepszej alokacji środków publicznych poprzez uwzględnienie specyfiki poszczególnych kategorii JST,
•ograniczenie nadmiernie rozbudowanego przepływu środków pomiędzy budżetem państwa a JST, realizowanego w formie tzw. Janosikowego,
•zwiększenie wpływu strony samorządowej na podział środków dla JST.
Szkolenie dla wszystkich osób zainteresowanych finansami, budżetem, księgowością, sprawozdawczością budżetową i finansową samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych gmin, powiatów, województw.
Program
Program
- Podstawy prawne systemu finansów publicznych, rachunkowości oraz sprawozdawczości budżetowej i finansowej obowiązujące w Polsce – wykaz obowiązujących aktów prawnych oraz ich zastosowanie w praktyce.
- Konwencje pomiarowe i zasady budżetowe obowiązujące w finansach publicznych – zasada „brutto” i zasada „netto”, zasada : „kasowa” i zasada „memoriału” oraz zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych.
- Ustawa budżetowa jako podstawa działalności państwa, a uchwała budżetowa jako podstawa działalności JST - zakres budżetu państwa i budżetu środków europejskich, a zakres budżetu JST - podobieństwa i różnice, plany finansowe jednostek wykonujących budżet.
- Ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej cel.
- Podstawowe definicje nowej ustawy o dochodach JST i kategorie JST.
- Dochody JST w świetle art. 3 nowej ustawy oraz źródła dochodów własnych gminy, źródła dochodów własnych miasta na prawach powiatu, źródła dochodów własnych powiatu, źródła dochodów własnych województwa.
- Udział w PIT, udział w CIT jako źródło dochodów JST.
- Subwencje ogólne i dotacje celowe jako źródło dochodów JST.
- Środki otrzymane z funduszy celowych jako źródło dochodów JST.
- Dotacje udzielane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podstawie odrębnych przepisów jako źródło dochodów JST.
- Zasady ustalania i przekazywania dochodów własnych JST – rozliczanie zeznań podatkowych dla PIT, zakładów(oddziałów) dla CIT, terminy rozliczeń, odsetki, informacje.
- Wpływy z opłaty skarbowej, wpływy z podatku od spadków i darowizn, wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych i ich rozliczanie.
- Zasady ustalania potrzeb finansowych JST: potrzeby wyrównawcze, potrzeby oświatowe, potrzeby rozwojowe, potrzeby ekologiczne, potrzeby uzupełniające.
- Korekta z tytułu zamożności JST, korekta nieprawidłowo ustalonych potrzeb finansowych.
- Rezerwa na uzupełnienie dochodów JST.
- Zasady i tryb oraz terminy przekazywania dochodów JST.
- Zmiany dotychczasowych przepisów i termin obowiązywania nowej ustawy o dochodach JST do budżetu na rok 2025.
- Szczegółowość wydatków budżetu JST – wydatki bieżące a wydatki majątkowe.
- Specyfika funkcjonowania środków państwowych funduszy celowych, a środki PFC pozyskiwane przez jednostki samorządu terytorialnego niebędące dotacjami – AOON, OW, FS, KFS, FP, PFRON.
- Specyfika funkcjonowania środków Banku Gospodarstwa Krajowego niebędących ani dotacjami ani, płatnościami, ani subwencjami - Fundusz Przeciwdziałania Covid-19, Fundusz Pomocy Ukrainie i inne fundusze zarządzane przez BGK np. RFIL, RFRD, RFPŁPIS i KFD.
- Specyfika funkcjonowania wydzielonych rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych oświaty – art. 223 ustawy o finansach publicznych i problem z kontem żywieniowym.
- Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu JST – braki w klasyfikacji budżetowej i nadchodzące zmiany.
- Pytania i odpowiedzi.
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.