Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zamknięcia roku 2024 oraz zasad sporządzania sprawozdania budżetowego i finansowego sądu i prokuratury jako państwowej jednostki budżetowej.
Na szkoleniu omówione zostaną również nowe wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczące rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów, zasady aktualizacji należności budżetowych, w tym w zakresie należności sądowych oraz zasady przeprowadzania inwentaryzacji za rok 2024, z uwzględnieniem nowego stanowiska MF dot. inwentaryzacji środków trwałych na terenie strzeżonym, które oprócz przeprowadzanego co 4 lata spisu z natury wprowadza coroczną inwentaryzację metodą weryfikacji.
Na szkoleniu omówione zostaną standardy ESA 2010, z którymi związany jest problem finansowania z paragrafu 421 środków trwałych amortyzowanych jednorazowo, oraz problematyka dot. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 19 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych odwołującego się do od lat nie obowiązujących przepisów ws. sprawozdawczości budżetowej, których zastosowanie mogłoby spowodować błędy przy zamknięciu roku 2024 w sądach i w prokuraturze.
Szkolenie online dla wszystkich sądów i jednostek prokuratury oraz Ministerstwa Sprawiedliwości jako jednostek budżetowych.
Program
Program
- Specyfika rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej sądu i prokuratury jako państwowych jednostek budżetowych – problem sądów obsługujących sądy funkcjonalne jako podmiotów rachunkowości i sprawozdawczości.
- Problematyka dot. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 19 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych, których zastosowanie mogłoby spowodować błędy przy zamknięciu roku 2024 w sądach i w prokuraturze.
- Nadrzędne zasady rachunkowości oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w sądach i w prokuraturze w 2024 roku - wycena na moment początkowy (powstania) a wycena na dzień bilansowy.
- Klasyfikacja budżetowa obowiązująca w roku 2024 i jej rola w systemie statystyki publicznej – standardy ESA 2010 i zmiany w zakresie nakładów na środki trwałe pomiędzy ESA 2010, a już nie obowiązującymi standardami ESA 95.
- Grupowanie wydatków bieżących i majątkowych sądu i prokuratury w roku 2024 - art. 124 ustawy o finansach publicznych i jego zastosowanie w państwowych jednostkach budżetowych.
- Kontrowersyjny zakaz wynikający z paragrafu 3 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa i przepisów normujących zasady gospodarki finansowej sądów – zakaz finansowania środków trwałych o wartości do 10tys.zł i konsekwencje jego omijania przez sądy i prokuraturę.
- Zasady księgowania środków funduszu przeciwdziałania COVID-19 w sądach i w prokuraturze (o ile występują).
- Zamknięcie roku a TREZOR i SAP - problem wyższej amortyzacji wykazywanej w informacji dodatkowej niż w rachunku zysków i strat – czy wymiar sprawiedliwości łamie zasadę ostrożności i rzetelności?
- Inwentaryzacja za rok 2024 w jednostkach budżetowych – spis, potwierdzenie, weryfikacja a praca zdalna w sądach i w prokuraturze.
- Nowe stanowisko Ministerstwa Finansów dot. inwentaryzacji środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym, które oprócz przeprowadzanego co 4 lata spisu z natury wprowadza coroczną inwentaryzację metodą weryfikacji – czy brak inwentaryzacji metodą weryfikacji to dyscyplina finansów publicznych?
- Pułapki podatku VAT w państwowych jednostkach budżetowych i typowe nieprawidłowości związane z wyceną danych prezentowanych w sprawozdaniach typu „RB” – obniżanie o VAT należności wykazywanych w RB-27 i zakaz obniżania o VAT należności wykazywanych w RB-N, zastosowanie „białej listy” i obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności do płatności w roku 2023 oraz przypadek szczególny dotyczący zastosowania w praktyce paragrafu 453 klasyfikacji wydatków do podatku VAT, w zakresie używania paragrafu 453 do faktur zakupowych dla VAT naliczonego podlegającego odliczeniu.
- Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetu państwa: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28 Programy, Rb-28NW, Rb-28NW Programy za rok 2024 – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością.
- Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdań w zakresie budżetu środków europejskich: Rb-28UE, Rb-28UE KPO – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością.
- Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdania z państwowego funduszu celowego: Rb-33 i Rb-40 – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością funduszu Sprawiedliwości po zmianach wynikających z ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw na rok 2024 z uwzględnieniem zmian noty budżetowej dot. druku PFC.
- Zasady sporządzania rocznych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych dla celów statystycznych w zakresie operacji finansowych: RB-N, RB-Z i inne – nowe rozporządzenie i wykaz najważniejszych zmian w sprawozdaniach za rok 2024.
- Terminy sporządzania sprawozdania budżetowego i finansowego za rok 2024 oraz problem z numerami NIP i REGON w sądach funkcjonalnych.
- Wzór i ogólne zasady sporządzania sprawozdania finansowego za rok 2024 dla sądów i prokuratury jako państwowych jednostek budżetowych – specyficzna jednostki nadrzędnej i dysponentów II stopnia.
- Nowe wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczących rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów - konta 840, 640, 290 oraz ich prezentacja w sprawozdaniu finansowym za rok 2024
- Bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian funduszu, informacja dodatkowa - powiązanie zapisów księgowych z poszczególnymi pozycjami sprawozdania finansowego państwowej jednostki budżetowej za rok 2024 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dot. informacji dodatkowej i ich zastosowanie w praktyce w sądach i w prokuraturze.
- Analiza zgodności danych wykazywanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek budżetowych wymiaru sprawiedliwości oraz przykłady potencjalnych nieprawidłowości i ich związek z nowym rejestrem umów jaki ma obowiązywać od 2026 roku.
- Przykłady z praktyki dotyczące powstania zaangażowania i zobowiązania - kiedy zaangażowanie powstaje przed zobowiązaniem a kiedy powstaje równocześnie ze zobowiązaniem oraz problem szczególny związany z podatkiem VAT i i pomniejszaniem danych wykazywanych w sprawozdaniu RB-28 o podatek VAT naliczony do odliczenia, co powoduje niezgodność danych wykazywanych w rejestrze umów z danymi wykazywanymi w sprawozdaniu typu „RB”.
- Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.