Kadry i płace w 2025r.
Termin: 18.03.2025 - 19.03.2025
Cena:
1990.00 +VAT
Warsaw Presidential Hotel*****
Al. Jerozolimskie 65/79,
Zarejestruj sięKontakt Pobierz ofertę w PDF
MASZ PYTANIE?
Szkolenia otwarte, kursy
tel: +48 22 679 45 00
szkolenia@polexpert.info.pl
Szkolenia budżetowe
tel: +48 22 543 17 60
joanna.bieniek@bdo.pl
Szkolenia zamknięte
tel: +48 (22) 543 16 99
iwona.charzewska@bdo.pl
Cel
Cel szkolenia
Jak co roku w marcu zapraszamy Państwa na konferencję poświęconą nowym wyzwaniom czekającym działy kadrowo-płacowe oraz HR. W 2025r. wejdą w życie między innymi nowe przepisy dotyczące urlopu macierzyńskiego, a w perspektywie najbliższego czasu czekają nas zmiany przepisów dotyczących mobbingu - będą nowe obowiązki dla pracodawcy. Od stycznia 2025 wiele firm, będzie miało obowiązek złożenia raportu ESG. To ważna informacja dla działów HR, ponieważ odegrają one ważną rolę w przygotowaniu sprawozdań pozapłacowych. Poza nowościami, podczas konferencji pojawią się również tematy, które zawsze budzą zainteresowanie, m.in.: podatek dochodowy od osób fizycznych oraz potrącenia z wynagrodzenia i innych świadczeń na rzecz pracownika.Wśród prelegentów będą osoby, znane i cenione przez naszych Uczestników: Piotr Wojciechowski, Monika Wacikowska, Piotr Kossakowski, Aldona Salamon, Artur Samek, Andrzej Radzisław, Paweł Ziółkowski oraz Justyna Walas-Ryba
Wydarzenie odbędzie się w Warszawie z jednoczesną transmisją na żywo dla uczestników on-line.
Program
Program
DZIEŃ I - Wtorek, 18.03.2025r.I. Prawo Pracy w okresie przemian mentalno – kulturowych – współczesne wyzwania - Piotr Wojciechowski - godz. 10.00 – 11.30
• Czy obecnie obowiązujące prawo pracy wychodzi naprzeciw potrzebom kolejnych pokoleń ?
• Normy czasu pracy- czy można je przerywać, przesuwać, rola okresów rozliczeniowych, jak sobie z tym radzić ?
• Zarządzanie pracownikiem na odległość a przepisy o czasie pracy, przerwach, urlopach, bhp.
• Urlopy wypoczynkowe – czy można udzielać na godziny, czy można przesuwać, przerywać, dzwonić ?
• Udzielanie czasu wolnego – siłą wyższa, urlop opiekuńczy, krew i inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności – jak tym zarządzać ?
II. Nowa definicja mobbingu oraz omówienia konsekwencji prawnych dotyczących naruszenia stosunków interpersonalnych jak dyskryminacja, dobra osobiste w związku z zatrudnieniem – Artur Samek, godz. 11.45 – 13.15
• Aktualna i projektowana definicja mobbingu, kiedy działanie lub zaniechanie skierowane przeciwko pracownikowi wyczerpują ustawowe znamiona tego zjawiska.
• Prawne porównanie mobbingu z naruszeniem dóbr osobistych pracownika lub dyskryminacją w zatrudnieniu – ogólna analiza wskazanych zjawisk prawnych.
• Zasady przeciwdziałania mobbingowi – zasady opracowania skutecznej procedury antymobbingowej.
• Naruszenie dóbr osobistych w ramach stosunku pracy.
• Dyskryminacja bezpośrednia, pośrednia, molestowanie seksualne, zasady sprawiedliwe - go kształtowania wynagrodzenia za pracę.
• Konsekwencje prawne naruszenia stosunków interpersonalnych w ramach umowy o prace.
• Mobbing, naruszenie dóbr osobistych , dyskryminacja w kontekście przepisów dotyczących ochrony praw sygnalistów.
• Naruszenie dóbr osobistych w przypadku zatrudnienia na podstawie innej niż stosunek pracy – analiza możliwych przypadków i skutki prawne takiego naruszenia.
Obiad - w godz. 13.15 – 14.00
III. Wątpliwości interpretacyjne pracowników kadr i płac oraz pracodawców - Monika Wacikowska, godz. 14.00 – 15.30
• Czy w razie nie przedłużenia pracownikowi umowy na czas określony pracodawca ma obowiązek uzasadnić pracownikowi swoją decyzję na wniosek pracownika?
• Jakie dokumenty pracownicze wymagają zachowania formy pisemnej lub elektronicznej – czyli podpisu odręcznego lub kwalifikowanego elektronicznego?
• Czy można prowadzić i przechowywać ewidencje czasu pracy w postaci elektronicznej, a pozostałe dokumenty z zakresu czasu pracy w postaci papierowej?
• Jak należy postąpić w sytuacji choroby pracownika, która występuje w dniu, w którym pracownik miał odebrać wolne za nadgodziny?
• Jak będzie trzeba postąpić w sytuacji, gdy pracodawca wyznaczy wolne za święto sobotnie w 2025 r. (3 maja i 1 listopada), a pracownik w dniu wyznaczonym zachoruje?
• Czy za święta sobotnie w 2025 r. pracodawca może wyznaczyć dla różnych pracowników wolne w różnych terminach?
• Czy wolne z tytułu święta przypadającego w 2025 r. w sobotę, będzie mogło przypadać przed takim świętem?
• Czy możliwa jest elektronizacja dokumentacji pracowniczej tylko nowo zatrudnianych pracowników przy pozostawieniu dokumentacji papierowej pracowników dotychczas zatrudnionych?
• Czy przygotowując się do wdrożenia przepisów o jawności wynagrodzeń i likwidowaniu luki płacowej pracodawca powinien mieć na uwadze wyłącznie różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn czy pracowników w ogólności?
• Czy pracodawca może zgodzić się na wniosek pracownika o udzielenie mu czasu wolnego za nadgodziny po okresie rozliczeniowym – np. bezpośrednio przed lub po urlopie?
• Czy pracodawca, który nie wprowadził w zakładzie pracy możliwości przeprowadzania prewencyjnych kontroli trzeźwości, może skontrolować trzeźwość pracownika w sytuacji, gdy stan pracownika wskazuje na stan po spożyciu alkoholu? Czy pracownik może odmówić poddania się takiej kontroli?
• Czy pracodawca może uzależnić udzielenie wyjścia prywatnego od jego odpracowania albo czy pracodawca może udzielić wyjścia prywatnego, ale bez możliwości jego odpracowania – czy takie regulacje można wprowadzić do regulaminu pracy?
• Jak – należy postąpić z urlopem wypoczynkowym niewykorzystanym podczas umowy na okres próbny lub na czas określony przy zawieraniu kolejnej umowy o pracę – częsty błąd pracodawców?
• O której godzinie pracownik może rozpocząć pracę po podróży służbowej, która zakończyła się w porze nocnej (np. o 1.00)?
• Czy pracownika, który po nabyciu prawa do emerytury nawiązuje ponownie umowę o pracę obowiązują limity umów na czas określony?
• Jak pracodawca może postąpić z pracownikiem podlegającym ochronie przedemerytalnej, jeśli pracownik nie wykonuje swoich obowiązków?
• Czy pracodawca, który nie wprowadził u siebie regulaminu pracy zdalnej, może wyrazić zgodę na wniosek pracownika o taką pracę? Jakie są ograniczenia i obowiązki w tym zakresie?
• Czy można wprowadzić dwa terminy wypłaty wynagrodzenia dla różnych grup pracowniczych – np. 28 dzień miesiąca dla pracowników biurowych oraz 10 dzień kolejnego miesiąca dla handlowców (którzy mają np.dodatkowe składniki wynagrodzenia?
• Czy szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe, w którym pracownik bierze udział na swój wniosek, jest czasem pracy?
• Czy w regulaminie pracy musi być ustanowiony miejsce i czas (tj. godziny) wypłaty wynagrodzenia, jeśli wszyscy pracownicy mają wypłacane wynagrodzenie w formie przelewu bankowego?
• Inne ciekawe pytania pracodawców i pracowników.
IV. Wyzwania działów HR w obszarze ESG – Justyna Walas – Ryba, godz. 15.45 – 17.00
• budowanie zespołu ESG i zarządzanie zmianą
• wskaźniki dotyczące pracowników w raporcie ESG
• budowanie kultury korporacyjnej i rola działów HR w zrównoważonym rozwoju
• od przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji do wspierania różnorodności i włączającego środowiska pracy
• sygnaliści a odpowiedzialność działów HR
• dyrektywa Gender Pay Gap - jak się do niej przygotować?
DZIEŃ II – Środa, 19.03.2025r.
I. Rozliczanie alternatywnych form zatrudnienia z uwzględnieniem nowych regulacji prawnych – Paweł Ziółkowski, godz.9.00-10.30
1. Działalność nieewidencjonowana
• Istota działalności nieewidencjonowanej
• Warunki prowadzenia
• Rozliczanie wynagrodzenia
• Czy nabywca usługi musi płacić składki ZUS?
2. Umowa zlecenia
• Oskładkowanie wszystkich umów zlecenia
• Utrata statusu ucznia lub studenta a składki
• Wliczanie umów zlecenia do stażu pracy
3. Umowa o dzieło
• Dzieło a zlecenie
• Jak zawierać umowy, żeby ZUS ich nie podważył?
4. Umowa licencyjna
• Rodzaje umów licencyjnych
• Zasady rozliczania
5. Kontrakt menedżerski
• Rozliczenia PIT
• Rozliczenia ZUS
6. Powołanie
• Podstawa wymiaru składek ZUS
• Powołanie a zwolnienia od składek
II. Podatek dochodowy od osób fizycznych 2025 – wybrane problemy – Piotr Kossakowski, godz. 10.45 – 12.15
1. Programy pro-pracownicze w kontekście podatkowym
• program poleceń pracowniczych
• program grywalizacji pracowniczej
• telefony służbowe
• rowery elektryczne dla pracowników
2. Darowizny dla pracownika
3. PIT 2 -wybrane problemy w zakresie ulg objętych drukiem
4. Samochody służbowe/ prywatne pracownika - wybrane problemy podatkowe
Obiad - w godz. 12.15 – 13.00
III. Zasiłki w 2025 r.– Obowiązki płatników składek z uwzględnieniem planowanych zmian od 2025 r. - Andrzej Radzisław, godz.13.00 – 14.30
• Nowy wymiaru urlopu dla wcześniaków
• Nowe rozwiązanie, wydłużające obecnie funkcjonujące urlopy macierzyńskie.
• Nowa wysokość zasiłku macierzyńskiego
• Planowane zmiany dotyczące zwolnień lekarskich
• Utrata prawa do zasiłku chorobowego.
• Nowe przesłanki utraty prawa do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia
• Możliwość pracy w trakcie zwolnienia
• Dopuszczalna aktywność w trakcie zwolnienia
• Kontrola pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim – prawa i obowiązki płatnika składek, uprawnienia ZUS-u
IV. Dokonywanie potraceń z wynagrodzenia i innych świadczeń na rzecz pracownika - Aldona Salamon, godz.14.45 – 16.15
• Zasady dokonywania potrąceń; ustalanie kwoty od której dokonuje się potrąceń, granica potrąceń, kwoty wolne od potrąceń
• Różnice w dokonywaniu potrąceń z wynagrodzenia za pracę i z zasiłków
• Dokonywanie potrąceń w przypadku gdy pracownik otrzymuje oprócz wynagrodzenia świadczenia niepieniężne
• Praktyczne metody dokonywania potrąceń w przypadku zbiegu potrąceń
• Wypłata świadczeń pieniężnych z ZFŚS a dokonywanie potrąceń
• Ciekawe stanowiska urzędowe dotyczące dokonywania potrąceń
Prowadzący
Prowadzący
W latach 1998 – 2001 pracował w Departamencie Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. W ramach prac ministerialnych zajmował się sporządzaniem opinii prawnych na temat obowiązujących przepisów prawa pracy, brał udział w pracach nad projektami legislacyjnymi tworzonymi na potrzeby kolejno wybieranych rządów, pisał ekspertyzy na potrzeby Komisji Trójstronnej działającej przy Ministrze Pracy oraz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy zajmującej się tworzeniem nowego ustawodawstwa pracy.
W latach 2001 – 2008 pracownik Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy, w latach 2004 – 2008 na stanowisku wicedyrektora Departamentu. W ramach działań Departamentu czynnie włączony we wszystkie jego prace o charakterze opiniodawczym, legislacyjnym, współpracy międzynarodowej oraz nadzorczym nad działalnością kontrolną inspektorów pracy na terenie kraju. W 2006 r. złożył egzamin państwowy i otrzymał uprawnienia inspektora pracy.
Obecnie wykłada prawo pracy na Wydziale Prawa i Administracji oraz Wydziale Politologii Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii Leona Koźmińskiego, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wyższej Szkole Menadżerskiej, publikuje książki i artykuły prasowe oraz uczestniczy w konferencjach tematycznych związanych ze stosowaniem przepisów prawa pracy.
Doświadczony prawnik specjalizujący się w zagadnieniach związanych z prawem pracy, w tym w szczególności czasem pracy oraz wynagrodzeniami, wspólnik firmy doradczej, były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy - ogólnopolski koordynator kontroli dotyczących czasu pracy prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy. Szkoleniowiec z dużym doświadczeniem prowadzący zarówno szkolenia otwarte jak i zamknięte przygotowywane dla firm mających problemy z elastycznym kształtowaniem i rozliczaniem czasu pracy oraz naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń. Jest autorem książki "Płace w orzecznictwie Sądu Najwyższego'' oraz licznych publikacji z zakresu prawa pracy. Jest również konsultantem i autorem Portalu Kadrowego zajmującego się doradztwem w zakresie prawa pracy.
ekspert z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych. Były pracownik Ministerstwa Finansów z 18 letnim doświadczeniem w zakresie podatków dochodowych. Autor licznych artykułów, oraz komentarzy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
specjalista prawa pracy i zarządzania personelem, absolwentka studiów podyplomowych o kierunkach: prawo pracy, prawo ubezpieczeń społecznych i gospodarczych, zarządzanie personelem. Doświadczony praktyk z wieloletnim stażem pracy w dziale personalnym, zajmujący się na co dzień zagadnieniami związanymi z prawem pracy, wynagrodzeniami oraz z prawem ubezpieczeń społecznych. Trener i wykładowca szkoleń w zakresie naliczania wynagrodzeń (od podstaw oraz dla zaawansowanych) oraz prawa ubezpieczeń społecznych. Współautorka i autorka wielu publikacji oraz licznych tekstów tematycznych.
radca prawny, ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych. Przez wiele lat zatrudniony był w Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdzie m.in. brał udział w opiniowaniu aktów prawnych związanych z ubezpieczeniami oraz analizował wydawane przez ZUS interpretacje w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami. Trener z ponad 15 letnim doświadczeniem w przeprowadzaniu szkoleń dla służb kadrowo płacowych oraz kadry zarządzającej z zakresu ubezpieczeń społecznych. Od wielu lat publikuje na łamach Rzeczpospolitej, Gazety Prawnej, czasopism wydawnictwa GOFIN, WIP, BECK.
radca prawny, nadinspektor pracy kierujący działem prawnym w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Krakowie, wykładowca akademicki z prawa pracy, autor wielu publikacji z zakresu prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Doświadczony trener szkoleń z zakresu prawa pracy, ochrony danych osobowych, działania agencji zatrudnienia w tym agencji pracy tymczasowych, Pracowniczych Planów Kapitałowych. Prowadził konferencje i seminaria naukowe z zakresie prawa pracy, ochrony danych osobowych, działalności agencji zatrudnienia.
prawniczka, Compliance oficerka. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas aplikacji sądowej i w trakcie wykonywania zawodu adwokata, a w szczególności w trakcie pełnienia funkcji wewnętrznego Compliance oficera oraz konsultanta zewnętrznego. Od 2015 roku nieprzerwanie związana z obszarem compliance zarówno w instytucjach finansowych, jak i w spółkach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych i w grupach kapitałowych. Doświadczenie zawodowe Pani Justyny zostało potwierdzone licznymi certyfikatami zawodowymi, w tym między innymi CCO 1 (Certyfikowany Compliance Oficer poziom 1), CCO 2 (Certyfikowany Compliance Oficer poziom 2), Approved Compliance Officer (ACO), Approved Whistleblowing Oficer (AWO) oraz Approved Compliance Expert (ACE). Jest również certyfikowanym Trenerem Biznesu (Grupa SET).
Prowadząca wspiera organizacje w budowaniu kultury organizacyjnej transparentności i otwartości oraz prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie compliance, whistleblowing, zrównoważonego rozwoju oraz przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. Tworzyła celowane rozwiązania i procedury uwzględniające specyfikę i kulturę organizacyjną podmiotów.
Misją Pani Justyny jest zwiększanie poziomu wiedzy w zakresie compliance, w tym ochrony praw pracowniczych i wdrażania nowoczesnych rozwiązań zrównoważonego rozwoju (ESG), w tym przeciwdziałania korupcji i ochrony sygnalistów w organizacjach.
Informacje dodatkowe
Cena: 2190 zł + 23% VAT*
Cena promocyjna: 1990 zł + 23%VAT
Cena promocyjna obowiązuje w przypadku dokonania zgłoszenia do 21.02.2025.
Dodatkowo, w ramach promocji każdy uczestnik który zarejestruje się na konferencję do 21 lutego, otrzyma bilet do Teatru Komedia na spektakl " Powiedzmy miłość"
Cena udziału w jednym dniu kongresu: 1.100 zł +23% VAT
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.
Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma
W cenie kongresu zapewniamy:
- Uczestnictwo w dwóch dniach wykładów
- Autorskie materiały konferencyjne przygotowane przez ekspertów, przesłane w wersji elektronicznej
- Certyfikat uczestnictwa w wersji elektronicznej
- Serwis kawowy
- Obiad
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.
Miejsce kongresu: Warsaw Presidential Hotel*****, Al. Jerozolimskie 65/79, Warszawa
https://www.presidential.pl/
Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed konferencją w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na konferencji nie zwalnia z dokonania opłaty.