Cel
Cel szkolenia
Czas pracy w 2025 r. w kontekście zmian w prawie pracy tj. uwzględnienie rozliczania pracy zdalnej, nowych dni wolnych dla pracowników (siła wyższa, urlop opiekuńczy) oraz pozostałych uprawnień rodziców i uwzględnienia w harmonogramach lub grafikach dodatkowych tych zmian. Szkolenie obejmuje także planowanie i rozliczanie czasu pracy w systemie pracy ciągłej – system czterobrygadowy.
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatowej z praktycznymi przykładami dotyczącymi czasu pracy. Uczestnicy szkolenia będą zapoznawani z modelami planowania czasu pracy oraz rozliczania nadgodzin. Na szkoleniu są przedstawiane praktyczne rozwiązania w zakresie stosowania nowych uregulowań i najlepszych praktyk wskazywane przez byłego Inspektora Pracy.
AdresaciPracodawcy, szefowie firmy, osoby zarządzające, pracownicy działów kadr i płac.
KorzyściZapoznanie się z najnowszymi rozwiązaniami, najlepszymi rozwiązaniami oraz wskazanie zagrożeń dla organizacji dotyczące Czasu Pracy w 2025 roku.
Metody pracyWykład prowadzony na podstawie prezentacji z przykładami zastosowań praktycznych z możliwością zadawania
Program
Program
1. Czas pracy z uwzględnieniem wprowadzonych zmian w prawie pracy - praca zdalna - zmiany do Kodeksu Pracy w kontekście czasu pracy.- nowe uprawnienia rodziców wpływające na planowanie i rozliczanie czasu pracy- nowe znaczenie informacji o dodatkowych warunkach wykonywania pracy w zakresie norm i wymiaru czasu pracy, rozliczania nadgodzin, przemieszczania się pracowników, szkoleń zapewnianych przez pracodawcę itd. - dodatkowe dni wolne od pracy które mogą wpłynąć na czas pracy w organizacji 2. Czas pracy w 2025
- wymiar czasu pracy
- rozliczenie czasu pracy w razie ustania zatrudnienia w trakcie okresu rozliczeniowego
- planowanie godzin pracy w miesięcznych oraz dłuższych okresach rozliczeniowych
- systemy czasu pracy, rodzaje, uwarunkowania, najlepsze rozwiązania dla organizacji
- planowanie i rozliczanie czasu pracy w systemie ruchu ciągłego – praca w systemie czterobrygadowym- ruchomy czas pracy, dłuższe okresy rozliczeniowe
3. Okresy odpoczynku
- kiedy i komu nie trzeba zapewniać odpoczynku dobowego?
- jak i kiedy równoważyć naruszony dobowy odpoczynek?
- odpoczynek tygodniowy jak prawidłowo go zaplanować
4. Harmonogramy pracy
- planowanie harmonogramów
- zasady dokumentowania lub ustalania zmian w harmonogramach
- tworzenie harmonogramów dla części okresu rozliczeniowego
5. Ewidencja czasu pracy
- czym jest ewidencja czasu pracy?
- wyjścia prywatne i służbowe
- ewidencja czasu pracy pracowników zatrudnionych na kontraktach cywilnoprawnych
- różnice pomiędzy ewidencjami czasu pracy pracowników i zleceniobiorców
6. Godziny nadliczbowe i ich rozliczanie
- przesłanki pracy w godzinach nadliczbowych
- godziny nadliczbowe jako konsekwencja naruszenia doby pracowniczej
- oddawanie czasu wolnego: wypłata dodatku za nadgodziny, ustalenie "normalnego wynagrodzenia" za pracę, dodatki za godziny nadliczbowe
- rekompensata pracy w dniu wolnym
- udzielenie dnia wolnego a liczba przepracowanych godzin
7. Praca w niedziele i święta, oraz w dni wolne wynikające z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy - sposoby rekompensowania
- uprawnienia pracowników
- rekompensata za pracę w niedzielę i święta
- praca w święto przypadająca w dniu wolnym (stanowisko GIP)
8. Czas pracy pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych
9. Dyżur poza normalnymi godzinami pracy- zasady rekompensaty
10. Konsekwencje naruszenia norm dotyczących czasu pracy dla organizacji i osób odpowiedzialnych
- normy prawne dotyczące naruszania czasu pracy
- skutki finansowe dla organizacji za błędne ewidencjonowanie i rozliczania czasu pracy oraz - skutki finansowe nieprawidłowości związanych z czasem pracy
- odpowiedzialność osobista za błędne ewidencjonowanie i rozliczanie czasu pracy.
Prowadzący
Prowadzący
Daniel Pałyga
były Inspektor Pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Opolu. Wieloletni trener, który przeprowadził ponad 2000 godzin szkoleń. Specjalista z zakresu prawa pracy, legalności zatrudnienia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Od 1997 związany z szeroko pojętym zarządzaniem ludźmi. Posiada doświadczenie z zakresu stosowania i interpretacji dokonywanych przez organy państwowe oraz najlepszych praktyk stosowanych przez podmioty prywatne.