Program
Program
I DZIEŃ
I. Prowadzenie i przechowywanie akt osobowych pracownika i pozostałej dokumentacji pracowniczej
1. Prowadzenie dokumentacji pracowniczej• Formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej
• Zmiana formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej
• Udostępnianie lub kopiowanie dokumentacji
• Niszczenie i usuwanie dokumentacji
• Wymogi w zakresie przechowywania dokumentacji papierowej
2. Najważniejsze zasady prowadzenia akt osobowych• Podział akt osobowych na części A, B, C i D
• nowa część akt osobowych E – czego dotyczy i kiedy należy ją założyć
• Sposób gromadzenia dokumentów w poszczególnych częściach akt
• Usuwanie dokumentów z akt osobowych
3. Dokumentacja związana z ewidencjonowaniem czasu pracy - rejestrowanie i prowadzenie ewidencji czasu pracy• Udostępnianie ewidencji czasu pracy i wprowadzanie zmian
• Harmonogramowanie czasu pracy - zasady tworzenia harmonogramów (grafików) w kontekście obowiązujących przepisów prawa pracy
• Listy obecności i inne dokumenty oraz sposoby potwierdzające przybycie i obecność pracowników w pracy – obowiązki, zasady i obostrzenia
4. Dokumentacja płacowa
5. Dokumentowanie urlopów wypoczynkowych
6. Dokumentacja przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, zasady wypłaty ekwiwalentu
7. Zasady i okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej
8. ZFŚS, a RODO - badanie sytuacji życiowej osób uprawnionych w świetle przepisów ustawy o ZFŚS uwzględniających wymogi rozporządzenia unijnego RODO9. Konsekwencje nieprawidłowości w zakresie dokumentacji pracowniczej• Odpowiedzialność
• Wykroczenia dotyczące nieprawidłowości w zakresie prowadzenia dokumentacji pracowniczej
10. Skrócenie okresu przechowywania/archiwizowania dokumentacji pracowniczej
II. Omówienie wybranych dokumentów pracowniczych
1. Umowa o pracę.
2. Oświadczenia: o wypowiedzeniu umowy o pracę i o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenie
3. Dodatkowa informacja o warunkach zatrudnienia wg stanu obowiązującego od 26 kwietnia 2023 r.
III. Zmiany w prawe pracy w kontekście nowych obowiązków dotyczących dokumentacji pracowniczej
1. Praca zdalna• praca zdalna - założenia ogóle
• zasady wprowadzenia pracy zdalnej w zakładzie pracy
• treść regulaminu pracy zdalnej
• praca zdalna a telepraca
• kategorie pracowników objętych zakazem odmowy pracy zdalnej
• elastyczna organizacja pracy a praca zdalna
• praca zdalna a kontrola warunków pracy pod względem BHP i wypadki przy pracy
2. Kontrola trzeźwości pracowników w miejscu pracy – nowe obowiązki pracodawcy• zasady wprowadzenia kontroli trzeźwości lub kontroli obecności środków odurzających – zakres podmiotowy i przedmiotowy
• przepisy wewnątrzzakładowe dotyczące badania trzeźwości i obecności innych środków – nowe obowiązki pracodawcy
• przechowywanie dokumentacji z przeprowadzonych badań
II DZIEŃIV. Czas pracy 2024 - Planowanie rozliczanie oraz dokumentowanie czasu pracy
1. Podstawowe definicje z zakresu czasu pracy• czas pracy
• doba pracownicza
• tydzień
• rozkład czasu pracy
• okres rozliczeniowy
• odpoczynki
• przerwy w pracy, z uwzględnieniem zmian od 26.04.2023 r.
2. Wymiar czasu pracy, systemy, rozkłady i okresy rozliczeniowe czasu pracy• wymiar czasu pracy w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy
• obowiązkowe zapisy dotyczące czasu pracy w umowach o pracę zawieranych na część etatu
• normy czasu pracy w informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia
• rodzaje systemów czasu pracy i zasady ich wprowadzania
• ruchomy i elastyczny czas pracy – nowe rozkłady czasu pracy, zasady wprowadzania i stosowania
3. Praca w godzinach nadliczbowych i w dniach wolnych od pracy• definicja godzin nadliczbowych
• ustalanie godzin nadliczbowych z tytułu przekroczenia normy dobowej i tygodniowej
• godziny ponadwymiarowe i nadliczbowe niepełnoetatowców
• rekompensata pracy w godzinach nadliczbowych – czas wolny oraz dni wolne
• dopuszczalność finansowej rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych
• rozliczanie godzin nadliczbowych a okres rozliczeniowy
4. Praca w niedziele i święta• dopuszczalność pracy w niedziele i święta
• rozliczanie pracy w niedziele i święta
• praca w niedziele i święta a zasada 5-dniowego tygodnia pracy
• praca w niedziele i święta a godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej i tygodniowej
5. Praca w porze nocnej• definicja pory nocnej i zasady jej wprowadzania w zakładzie pracy
• pracownik pracujący w nocy
• zakazy w zakresie pracy w porze nocnej
• pora nocna a nadgodziny
• rozliczenie finansowe pracy w porze nocnej – dodatki ustawowe i wewnątrzzakładowe
6. Dyżur• pojęcie dyżuru
• dopuszczalność dyżuru
• dyżur a godziny nadliczbowe
7. Wyjścia prywatne• wniosek o wyjście prywatne
• możliwość i zasady odpracowania wyjścia prywatnego
• odpracowanie oraz nieodpracowanie wyjścia prywatnego a prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia
8. Planowanie i rozliczenie czasu pracy• planowanie czasu pracy w różnych systemach czasu pracy i w różnych okresach rozliczeniowych
• harmonogramy czasu pracy: zasady sporządzania przy uwzględnieniu obowiązującego nominału, odpoczynków dobowych i tygodniowych, zasada 5-dniowego tygodnia
• plan pracy, a rozliczenie czasu faktycznie przepracowanego
• wpływ zwolnienia lekarskiego na rozliczenie czasu pracy
• urlop wypoczynkowy, a zmiana grafiku/harmonogramu czasu pracy
• rozliczenia czasu pracy w przypadku nieprzepracowania przez pracownika pełnego okresu rozliczeniowego
9. Czas pracy a szkolenia bhp, badania lekarskie i podróże służbowe – jak prawidłowo rozliczyć czas pracy pracownika
10. Czas pracy pracowników niepełnosprawnych
11. Dokumentowanie czasu pracy po 1 stycznia 2019 r.• Listy obecności i elektroniczna rejestracja pobytu na terenie zakładu pracy, a karta ewidencji czasu pracy
• Zasady i forma prowadzenia ewidencji czasu pracy – dodatkowe wymogi
• Przechowywanie dokumentacji z zakresu czasu pracy
12. Konsekwencje naruszania przepisów o czasie pracy dla pracownika i dla pracodawcy• Kary porządkowe wymierzane przez pracodawcę dla pracowników nieprzestrzegających przepisów o czasie pracy
• Obowiązki oraz zakres odpowiedzialności: pracodawcy, kierowników/dowódców zmiany / brygadzistów z tytułu niewłaściwej organizacji i rozliczenia czasu pracy podległych pracowników (odpowiedzialność porządkowa, odpowiedzialność karna)
• Najczęściej popełniane błędy w zakresie planowani i rozliczania czasu pracy, jak ich uniknąć