Cel
Cel szkolenia
CELE SZKOLENIA
Rozwój wiedzy
• Poznanie stylów komunikowania się w zespole
• Poznanie zasad prawidłowego obiegu informacji
• Poznanie metod radzenia sobie z trudnymi komunikacyjnie sytuacjami.
• Poznanie roli i wpływu zachowań oraz postaw na współpracę w zespole
• Poznanie technik przekazywania informacji zwrotnej i krytyki konstruktywnej
• Poznanie zasad języka motywującego
• Zasady budowania klimatu otwartości wzajemnego szacunku.
Doskonalenie praktycznych umiejętności
• Umiejętność prawidłowego komunikowania i budowania relacji
• Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji adekwatnych do sytuacji
• Nauka nowych nawyków – przekazywania informacji, dawanie pełnych informacji, szybkie reagowanie
• Rozwijanie umiejętności interpretowania zdarzeń tak, aby nie zmniejszały one skuteczności zespołowej
• Nauka dawania informacji zwrotnej jako bodziec do rozwoju (bez blokowania się, koncentracji na negatywnych stronach itd.)
• Nauka słuchania bez wydawania sądów, umiejętność dziękowania za sugestie, reagowania z wyprzedzeniem
Rozwój świadomości i budowanie postaw
• Świadomość własnych zachowań i postępowania w sytuacjach zawodowych oraz tego jak wpływają one na pracowników.
• Zrozumienie, jak przekazywanie odpowiednich informacji wpływa na skuteczność biznesową – zmiana świadomości i postawy w tym zakresie.
• Zmiana nieskutecznych sposobów komunikowania.
• Stworzenie własnego stylu komunikacji i obiegu informacji w zespole.
Program
Program
MODUŁ I – PRZEBIEG PROCESU KOMUNIKACJI. RÓŻNICE W SPOSOBIE POROZUMIEWANIA SIĘ I BARIERY W KOMUNIKACJI
Moduł poświęcony różnicom w sposobie komunikowania się ludzi.
• Elementy procesu komunikacji;
• Style komunikowania się;
• Co wpływa, na jakość komunikacji między ludźmi;
• Intencja a interpretacja;
• Język faktów a interpretacja;
• Różnice w sposobie komunikowania się (emocje / logika; tempo wypowiedzi; efekt płci, itp.);
• Bariery komunikacyjne.
• Celowość działań komunikacyjnych, cel świadomy i cel nieświadomy
• Jaki mam styl komunikacji, autodiagnoza.
• Co wynika z mojego stylu komunikowania się – szanse i zagrożenia
Praktyczne korzyści dla uczestników:
• będą radzić sobie z przyczynami przekłamań na linii intencja nadawcy a interpretacja odbiorcy,
• poznają przyczyny nieporozumień i błędnych interpretacji słów rozmówców.
Formy szkolenia
• dyskusja moderowana,
• ćwiczenia w podzespołach,
• mini wykład
• test autodiagnostyczny na styl komunikacji.
MODUŁ II – WARSZTAT MODERACYJNY
Moduł poświęcony problemom i trudnościom w komunikacji. Jest to najdłuższy moduł szkolenia
• Identyfikowanie problemów i trudności. Np. chaos informacyjny, niepełne informacje lub ich brak
• Cztery płaszczyzny porozumienia według modelu Von Thun’a – interpretacje i oceny, wspierające i zakłócające komunikację w zarządzaniu i współpracy
• Błędy atrybucji (oceny) wpływające na efektywność w komunikacji. Jak oceny wpływają na spostrzeganie i interpretacje zachowań innych ludzi oraz zdarzeń. Metody komunikacyjne minimalizowania błędów w ocenie.
• Panorama problemów i przykładowe metody oraz rozwiązania stosowane w wielu firmach
• Analiza zdefiniowanych problemów i podział na obszary merytoryczne;
• Poszukiwanie rozwiązań na określone wcześniej problemy;
• Prezentacja rozwiązań i pomysłów na forum całej grupy.
Praktyczne korzyści dla uczestników
• zdiagnozują problemy, jakie napotykają w komunikacji,
• usystematyzują problemy oraz wypracują ich rozwiązania.
• Poznają możliwe scenariusze działań i rozwiązania do zastosowania tzw. dobre praktyki z innych firm.
Formy szkolenia
Moderacja – ukierunkowana dyskusja z ciągłym zapisywaniem wyników dyskusji, burza mózgów
MODUŁ III– SKUTECZNE POROZUMIEWANIE SIĘ – GŁÓWNE ZASADY
Moduł poświęcony głównie poznaniu możliwości wpływania na atmosferę poprzez używanie odpowiednich technik werbalnego wpływu: język perswazji, sposób prezentowania informacji, argumentacja.
• Język korzyści a język problemów;
• Eliminacja języka egocentrycznego;
• Perswazja poprzez słowo;
• Techniki zmiany minusów na plusy;
• Język wizji i kreowania potrzeb;
• Eliminacja słów osłabiających wypowiedź;
• Skuteczna argumentacja;
• Budowanie właściwego wizerunku poprzez celowy dobór słów;
• Nawiązywanie relacji;
• Budowanie wiarygodności słowem;
• Empatia w komunikacji, co oznacza w praktyce;
• Budowanie klimatu zaufania i otwartości
Praktyczne korzyści dla uczestników
• nauczą się budować skuteczne, przekonujące argumenty,
• nauczą się wpływać na odbiór składanych propozycji, argumentów oraz wypowiedzi poprzez odpowiednie używanie słów i kolejności podawania informacji,
• będą świadomie dobierali odpowiednie słowa do swojej wypowiedzi – zgodnie z celem, jaki zamierzają osiągnąć,
• będą potrafili budować odpowiednie wizje, kreować potrzeby,
• nauczą się budować wizerunek osoby pewnej i wiarygodnej.
Forma szkolenia
• mini wykład z pełną interakcją ze strony uczestników,
• ćwiczenie biegłości w posługiwaniu się technikami werbalnymi: „Język perswazji”, „Przekonaj mnie”,
• ćwiczenie „Zarządzanie słowem”.
MODUŁ IV– TRUDNE SYTUACJE KOMUNIKACYJNE VS. NIEPOROZUMIENIA
Moduł poświęcony głównie poznaniu specyfiki trudnych sytuacji i radzenia sobie z nimi.
• Wprowadzenie do specyfiki trudnych sytuacji.
• Nieporozumienie jako szansa na doskonalenie relacji interpersonalnych;
• Różnice w stylach reagowania na trudną sytuację;
• Identyfikowanie czynników sprzyjających pojawianiu się nerwowych sytuacji;
• Bank problemów mogących się pojawić w miejscu pracy;
• Analiza zdefiniowanych potencjalnych problemów oraz poszukiwanie rozwiązań;
• Komunikacja z „trudnym rozmówcą” ;
• Profilaktyka sytuacji trudnych;
• Indywidualny plan rozwoju uczestników szkolenia – planowanie wdrożenia nabytych umiejętności;
Praktyczne korzyści dla uczestników
• nauczą się kierować rozmową,
• nauczą się rozwiązywać trudne, patowe sytuacje dzięki stosowaniu odpowiednich pytań,
• zwiększą skuteczność osiągania swojego celu;
• zdiagnozują problemy, jakie napotykają w komunikacji,
• usystematyzują problemy oraz wypracują ich rozwiązania.
Forma szkolenia:
• mini-wykład z pełną interakcją ze strony uczestników,
• burza mózgów;
• scenki;
• moderacja – definiowanie korzyści,
Podsumowanie szkolenia, indywidualne deklaracje uczestników dotyczące zmian w komunikowaniu się.