Program
Program
BLOK TEMATYCZNY NR 1: FINANSE PUBLICZNE - ZASADY PROWADZENIA GOSPODARKI BUDŻETOWEJ GMIN, POWIATÓW, WOJEWÓDZTW ORAZ SAMORZĄDOWYCH JEDNOSTEK I ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH. (2 DNI).
1.
Podstawy prawne systemu finansów publicznych – słownik podstawowych definicji i wykaz obowiązujących krajowych i unijnych aktów prawnych oraz standardów i stanowisk Komitetu Standardów Rachunkowości.
2.Normatywne pojęcie finansów publicznych i zasady budżetowe:
−zasada „brutto”,
−zasada „netto”,
−zasada „kasowa”,
−zasada „memoriału”.
3.Jednostki sektora finansów publicznych - formy i powiązanie organizacyjno–prawne jednostek sektora finansów publicznych oraz zasady ich funkcjonowania – specyficzna rola Banku Gospodarstwa Krajowego w systemie finansów publicznych.
4.Zakres działania gminy, powiatu i województwa:
•zadania własne jednostek samorządu terytorialnego,
•zadania zlecone jednostek samorządu terytorialnego,
•formy prowadzenia gospodarki komunalnej,
•zasady prowadzenia działalności gospodarczej, w tym w formie komunalnych spółek prawa handlowego
•zasady funkcjonowania samorządowych instytucji kultury.
5.Samorządowe Centra Usług Wspólnych - zasady ich tworzenia i funkcjonowania w gminach, powiatach oraz województwach.
6.Uchwała budżetowa i jej załączniki jako podstawa samodzielnej gospodarki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku.
•Budżet gminy.
•Budżet powiatu.
•Budżet województwa oraz
•Specyfika budżetu miasta na prawach powiatu.
•Specyfika budżetu związku jednostek samorządu terytorialnego.
•Specyfika budżetu związku metropolitalnego.
7.Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego i jej związek z uchwałą budżetową na dany rok.
8.Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – nowy katalog dochodów na rok 2025 oraz zasady ustalania potrzeb finansowych JST: potrzeby wyrównawcze, potrzeby oświatowe, potrzeby rozwojowe, potrzeby ekologiczne, potrzeby uzupełniające.
9.Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustawy o finansach publicznych i przepisów innych ustaw – dochody bieżące a dochody majątkowe, dochody cywilnoprawne a dochody dotyczące niepodatkowych należności publicznoprawnych oraz szczególna rola art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i błędne opodatkowanie VAT należności publicznoprawnych niepodatkowych gmin, powiatów, województw.
10.Zasady rozliczania pobranych dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego – wieloletni problem dotyczący rozliczania zadań zleconych na przykładzie funduszu alimentacyjnego i gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu państwa.
11.Szczegółowość wydatków budżetu jednostek samorządu terytorialnego – wydatki bieżące, a wydatki majątkowe oraz przykłady błędnego finansowania z wydatków bieżących nakładów brutto na środki trwałe.
12.Zasady udzielania i rozliczania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
13.Zakres kompetencji do dokonywania zmian w budżecie oraz wykonywanie budżetu gminy, powiatu oraz województwa oraz szczególna rola planu finansowego:
•urzędu gminy i miasta,
•starostwa powiatowego,
•urzędu marszałkowskiego,
•jednostek budżetowych oświaty dysponujących rachunkiem dochodów własnych,
•jednostek realizujących zadania zlecone,
•samorządowych zakładów budżetowych.
14.Problemy związane z funkcjonowaniem administracji zespolonej w powiecie dotyczących urzędów pracy, nadzoru budowlanego i KPPSP.
15.Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego - zmiany w klasyfikacji budżetowej oraz ich zastosowanie w roku 2025.
16.System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP).
•Rozdziały podmiotowe oraz rozdziały usługowe i ich nowy opis.
•Nieprawidłowości wynikające z innych przepisów dotyczących wykazywania wynagrodzeń w rozdziałach innych jednostek budżetowych
•Czy i kiedy SMUP zostanie zlikwidowany w związku z zaplanowaną w KPO reformą systemu budżetowego?
17.Dyscyplina finansów publicznych - zakres odpowiedzialności organów, kierowników, pracowników i innych osób za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
BLOK TEMATYCZNY NR 2 - ZASADY RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ GMIN, POWIATÓW, WOJEWÓDZTW ORAZ SAMORZĄDOWYCH JEDNOSTEK I ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH (3 DNI).
1.Ustawa o rachunkowości i jej zastosowanie w gminach, powiatach, województwach - słownik podstawowych kategorii ekonomicznych obowiązujących w finansach publicznych i w rachunkowości w Polsce.
2.Majątek i źródła jego pochodzenia oraz ich ujęcie w bilansie samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
•Mienie komunalne i źródła jego pochodzenia w bilansie.
•Równanie bilansowe.
•Zdarzenia i operacje gospodarcze oraz ich wpływ na składniki bilansu.
•Konto księgowe.
•Zasady funkcjonowania kont dla składników aktywów i pasywów.
•Dzielenie i łączenie kont księgowych.
•Konta bilansowe.
•Konta wynikowe.
•Konta pozabilansowe i inne konta.
3.Podmiot rachunkowości i specyfika rachunkowości budżetowej gmin, powiatów oraz województw oraz zasady podziału ksiąg rachunkowych na:
−księgi organu budżetowego (finansowego),
−księgi organu podatkowego,
−księgi samorządowej jednostki budżetowej (w tym jednostki dysponującej rachunkiem dochodów własnych oświaty) oraz samorządowego zakładu budżetowego.
4.Polityka rachunkowości gminy, powiatu oraz województwa - zasady grupowania operacji gospodarczych istotnych dla specyfiki danej jednostki samorządu terytorialnego, a polityka rachunkowości samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
5.Nadrzędne i szczególne zasady rachunkowości budżetowej gmin, powiatów, województw obowiązujące w 2025 roku.
•Zakres zastosowania art. 80 ustęp 1 ustawy o rachunkowości w jednostkach samorządu terytorialnego i uchylonej litery „c” w art. 2 ustęp 1 pkt 4 ustawy
o rachunkowości do państwowych funduszy celowych.
•Specyfika systemu rachunkowości SIK.
6.Charakterystyka planu kont dla budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa - zasady funkcjonowania kont dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
7.Charakterystyka planu kont dla podatków (organu podatkowego) gminy i miasta.
•Zasady funkcjonowania kont dla księgowości podatkowej.
•Powiązanie ksiąg organu podatkowego gminy i miasta z księgami urzędu gminy i miasta.
8.Charakterystyka planu kont dla samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych wykonujących budżet.
•Zasady funkcjonowania kont dla samorządowych jednostek budżetowych.
•Zasady funkcjonowania kont dla samorządowych jednostek budżetowych dysponujących rachunkiem dochodów własnych oświaty.
•Zasady funkcjonowania kont dla samorządowych zakładów budżetowych.
•Typowe nieprawidłowości dotyczące środków państwowych funduszy celowych np.: Funduszu Pracy i KFS, Funduszu Solidarnościowego, PFRON.
9.Charakterystyka planu kont dla połączonych ksiąg i wspólnego rachunku bankowego budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa z księgami i rachunkiem bankowym urzędu (urzędu gminy i miasta, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego) – rachunkowość małych jednostek samorządu terytorialnego i związków jednostek samorządu terytorialnego.
10.Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej gmin, powiatów oraz województw w roku 2025.
11.Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań budżetowych oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.
12.Ewidencja księgowa dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych oświaty (WRD), należności i zobowiązań rachunku dochodów własnych oświaty oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej oświaty wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa i wyodrębniony plan finansowy rachunku dochodów własnych oświaty.
13.Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej zadania zlecone gminy, powiatu oraz województwa.
14.Ewidencja księgowa rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.
15.Ewidencja księgowa zaangażowania budżetu w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.
16.Powiązanie oraz rozliczenie dochodów i wydatków realizowanych przez samorządowe jednostki budżetowe z budżetem (organem finansowym) w zakresie zadań własnych i zleconych.
17.Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań budżetu w zakresie zadań własnych i zleconych realizowanych przez samorządowe jednostki budżetowe w księgowości budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa.
18.Ewidencja księgowa wyniku wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w księgowości budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa.
19.Ewidencja księgowa przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w urzędzie gminy i miasta, starostwie powiatowym oraz w Urzędzie Marszałkowskim w zakresie dochodów ujętych w księgach budżetu (organu finansowego) dotyczących:
• dotacji,
•płatności,
•subwencji,
•środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19,
•środków Funduszu Poręczeń Unijnych,
•wydatków nie ujętych w planach innych samorządowych jednostek budżetowych w zakresie zadań własnych i zleconych.
20.Ewidencja księgowa dochodów i wydatków, należności i zobowiązań, przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym.
21.Ewidencja księgowa aktywów obrotowych:
•darowizny,
•zakupy,
•zużycie materiałów i towarów,
•zakres zastosowania klasyfikacji budżetowej do finansowania rzeczowych aktywów obrotowych.
22.Ewidencja księgowa aktywów trwałych.
•Wartości niematerialne i prawne.
•Środki trwałe w budowie (inwestycje).
•Środki trwałe.
•Zasady tworzenia obiektów inwentarzowych.
•Klasyfikowanie środków trwałych.
•Darowizny.
•Nabycie i wytworzenie.
•Remont, modernizacja i ulepszenie.
•Likwidacja.
•Zasady dokonywania odpisów umorzeniowych.
•Zwiększenie do 10 tys. wartości jednorazowo amortyzowanych środków trwałych.
•Zakres zastosowania klasyfikacji budżetowej do finansowania inwestycji i środków trwałych.
•Definicja nakładów brutto na środki trwałe w ESA 2010.
23.Centralizacja rozliczeń w VAT jednostek samorządu terytorialnego – ewidencja księgowa dochodów i wydatków, należności i zobowiązań, przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów z podatkiem VAT w samorządowej jednostce budżetowej i w samorządowym zakładzie budżetowym objętym centralizacją rozliczeń w VAT, w tym w zakresie mechanizmu podzielonej płatności i białej listy VAT.
24.Ewidencja księgowa wyniku finansowego samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego i jego ustalenie za dany rok wpływ podatku VAT na wynik finansowy za dany rok.
25.Wynik finansowy samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, a wynik wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i ich wzajemne powiązanie – wpływ podatku VAT na wynik wykonania budżetu gminy, powiatu oraz województwa za dany rok.
26.Schematy księgowań i przykłady z praktyki.
BLOK TEMATYCZNY NR 3 – NOWA SPRAWOZDAWCZOŚĆ BUDŻETOWA NA ROK 2025 (2 DNI).
1.Obowiązki sprawozdawcze jednostek samorządu terytorialnego za poszczególne okresy sprawozdawcze roku 2025.
•Rodzaje i typy sprawozdań budżetowych i finansowych na rok 2025.
•Identyfikacja podmiotu sprawozdawczego w systemie REGON na sprawozdaniu typu „RB”, a zastosowanie numeru NIP na dokumentach źródłowych.
2.Sprawozdawczość typu „RB” w zakresie budżetu jednostki samorządu terytorialnego – nowe zasady sporządzania sprawozdań typu „RB” obowiązujące od 2025 roku.
3.Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego: RB-27S, RB-27ZZ, RB-PDP, RB-28S, RB-28NWS, RB-NDS, RB-30S, RB-34S, RB-50 i RB-ST.
4.Problematyka tzw. sprawozdań pomocniczych dot. zadań finansowanych z państwowych funduszy celowych tj. Rb-33 i Rb-40.
5.Sprawozdawczość typu „RB” w zakresie operacji finansowych oraz ich specyfika dla sprawozdań RB-Z i RB-N oraz RB-ZN.
6.Elementy składowe sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego, a zasady sporządzania jednostkowego sprawozdania finansowego przez samorządową jednostkę budżetową i samorządowy zakład budżetowy za dany rok.
7.Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
•Środki pieniężne.
•Rozrachunki, w tym z innymi budżetami.
•Aktywa netto budżetu.
•Rozliczenia międzyokresowe.
8.Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
•Aktywa trwałe i obrotowe.
•Należności i zobowiązania.
•Odpisy umorzeniowe środków trwałych.
•Odpisy aktualizujące należności (wyjaśnienie dlaczego nie można księgować odsetek przypisanych, a niezapłaconych na koncie 290).
•Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów.
•Przykłady rozliczeń międzyokresowych przychodów.
•Przykłady rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych kosztów.
•Fundusz jednostki i wynik finansowy oraz stan (wynik) państwowego funduszu celowego w bilansie jednostki budżetowej.
•Nieprawidłowości dotyczące funduszy celowych wykazywanych w bilansach samorządowych jednostek budżetowych.
9.Powiązanie kont księgowych i paragrafów klasyfikacji budżetowej z poszczególnymi pozycjami rachunku zysków i strat samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
•Przychody i koszty z tytułu działalności operacyjnej podstawowej, w tym przychody stanowiące dochody budżetowe.
•Pozostałe przychody i koszty operacyjne niezwiązane bezpośrednio z działalnością podstawową, w tym dodatnie i ujemne skutki finansowe zdarzeń nadzwyczajnych.
•Przychody i koszty finansowe.
•Wynik finansowy.
10.Powiązanie kont księgowych poszczególnymi pozycjami zestawienia zmian funduszu samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
•Zwiększenia i zmniejszenia funduszu.
•Inwestycje.
•Centralne zaopatrzenie.
•Wynik finansowy.
11.Powiązanie kont księgowych poszczególnymi pozycjami informacji dodatkowej samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dot. informacji dodatkowej i ich zastosowanie w praktyce.
12.Przygotowanie do sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego za dany rok – omówienie obowiązku dotyczącego eliminowania wzajemnych rozliczeń.
13.Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego – wykaz jednostek objętych bilansem skonsolidowanym.
14.Powiązanie sprawozdawczości budżetowej ze sprawozdawczością finansową – analiza zgodności danych i przykłady nieprawidłowości występujących w praktyce.
15.Odpowiedzi na pytania.