Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie planowania budżetowego oraz ewidencji księgowej budowy drogi, przebudowy drogi, remontu drogi, utrzymania drogi oraz prawidłowego stosowania podziałek klasyfikacji budżetowej w roku 2025 zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości budżetowej, zasadami gospodarki budżetowej określonymi przepisami ustawy o finansach publicznych oraz w świetle nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Szkolenie przeznaczone jest dla służb finansowo-księgowych i kierownictwa gminnych, miejskich, powiatowych, wojewódzkich zarządów dróg oraz dla jednostek zarządzających drogami krajowymi i GDDKIA.
Szkolenie 1-dniowe.
Program
Program
- Budżet jako podstawa gospodarki finansowej zarządu dróg – budżet jednostki samorządu terytorialnego, budżet państwa, budżet środków europejskich, państwowy fundusz celowy, środki funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i Funduszu Pomocy Ukrainie oraz środki KFD w BGK.
- Zmiany w ustawie o drogach publicznych oraz zmiany począwszy od 1 stycznia 2023 roku zasad funkcjonowania Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych w świetle ustawy z 5 sierpnia 2022 o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw.
- Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w roku 2025 – dlaczego warto przyjąć i stosować KSR 11 „Środki trwałe” w zarządach dróg.
- Zasady przekazywania środków publicznych pomiędzy budżetami na remonty i inwestycje dróg będących lub/i nie będących własnością danej jednostki - ujęcie współfinansowania w budżetach jednostek współpracujących, np. współfinansowanie przez gminę lub powiat drogi wojewódzkiej, finansowanie drogi z KFD, z RFIL, z RFRD, z RFPŁPIS, z funduszu Covid, itp..
- Ewidencja księgowa współfinansowania w organie finansowym oraz w zarządzie dróg - klasyfikowanie wydatków budżetowych.
- Zmiany klasyfikacji budżetowej na rok 2025 i nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - potrzeby rozwojowe jednostek samorządu terytorialnego i problem zawyżania wydatków bieżących oraz zaniżania wydatków majątkowych zarządów dróg w klasyfikacji i w sprawozdawczości budżetowej w ostatnich 10 latach.
- Ustawa o drogach publicznych i definicja drogi – słownik podstawowych definicji: budowa drogi, przebudowa drogi, remont drogi, utrzymanie drogi i ich związek z klasyfikacją budżetową wydatków na drogi.
- Droga, odcinek drogi, wiadukt, itp. jako obiekt inwentarzowy – zasady tworzenia obiektów inwentarzowych jako środków trwałych.
- Droga jako obiekt inwentarzowy zespolony funkcjonalnie z różnymi KŚT, w tym obiekt budowlany liniowy w rozumieniu Prawa budowlanego.
- Ogólne zasady ustalania wartości początkowej drogi jako środka trwałego.
- Nakłady ponoszone w okresie użytkowania drogi: ulepszenia a remonty, konserwacje, przeglądy.
- Przebudowa drogi jako jej ulepszenie – rodzaje ulepszeń, poziomy ich istotności i miary ich wartości użytkowej.
- Ulepszenia obcego środka trwałego – ulepszenia dróg będących własnością innego zarządcy drogi.
- Nakłady na bieżącą eksploatację dróg - remont drogi i jej utrzymanie, konserwacje dróg, remonty typowe, awaryjne, nadzwyczajne, części.
- Szczególny przypadek dot. dróg niezaksięgowanych i niewycenionych, przejętych nieodpłatnie od innego zarządcy drogi – problem z ustaleniem ceny sprzedaży drogi wykluczonej z obrotu gospodarczego, wartość godziwa, zamortyzowany koszt odtworzenia jako alternatywa dla kosztownej wyceny przez biegłego, stanowisko KSR i jego związek z kontem 840.
- Specyficzny problem tzw. niskocennych pozostałych środków trwałych finansowanych z wydatków bieżących.
- Wzory księgowań dotacji, płatności, finansowania z innych budżetów, zaliczek, refundacji i zwrotów wydatków dot. inwestycji, ulepszeń i remontów dróg – księgowania wydatków bieżących i majątkowych w zarządach dróg.
- Zobowiązania i zaangażowanie w rachunkowości i w sprawozdawczości budżetowej zarządów dróg oraz problem podatku VAT i specyficzny sposób jego księgowania.
- Zaangażowanie a rejestr umów – problem niezgodności danych w zakresie umów prezentowanych w zaangażowaniu i w rejestrze umów zarządu dróg, nowy termin wejścia w życie CRU od 2026 roku.
- Przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością jednostek organizacyjnych GDDKIA - obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetu państwa i budżetu środków europejskich.
- Przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością w gminnych, powiatowych, wojewódzkich zarządach dróg - obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
- Analiza zgodności danych wykazywanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej oraz przykłady potencjalnych nieprawidłowości w zarządach dróg skutkujących obniżeniem wydatków majątkowych i nie otrzymaniem 23% dochodów na potrzeby rozwojowe JST w latach następnych.
- Odpowiedzialność karna zarządu dróg wynikająca z art. 231 KK związana z zawyżaniem wydatków bieżących i zaniżaniem wydatków majątkowych oraz nieotrzymaniem lub zaniżeniem środków na potrzeby rozwojowe JST.
- Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.