Cel
Cel szkolenia
Cel szkolenia: Podstawowym celem jest wyjaśnienie wątpliwości i problemów praktycznych z zakresu stosowania przepisów prawa pracy z uwzględnieniem zmian.
Korzyści dla uczestników: Podczas szkolenia przedstawione zostaną wybrane zagadnienia dotyczące stosowania prawa pracy w praktyce: od momentu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej do rozwiązania stosunku pracy. Szkolenie oparte jest na analizie przykładów (case study) w kontekście poglądów doktryny jak i orzecznictwa sądowego.
Adresaci szkolenia: Szkolenie adresowane jest do osób zajmujących stanowiska kierownicze, menagerów różnego szczebla, które postanowiły pogłębić i uporządkować wiedzę na temat stosowania prawa pracy w praktyce po ostatnich ważnych zmianach.
Zapraszamy również na zajęcia osoby, które mają na celu swój rozwój zawodowy, a wiedza przekazywana na zajęciach może się do tego przyczynić. Cechą charakterystyczną naszych zajęć odróżniającą od innych oferowanych na rynku jest ich indywidualny charakter, przejawiający się w organizacji i czasie, który umożliwia nabycie wiedzy pozwalającej na usprawnienie pracy bądź rozwój zawodowy.
Program
Program
1. Prawne aspekty zatrudniania pracowników
• jakich pytań nie zadawać w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, aby nie narazić się na zarzut dyskryminacji
• jak wybrać właściwy rodzaj umowy o pracę i jaki są ograniczenia prawne w zakresie zawierania umów na czas określony
• w jaki sposób zmienić umowę o pracę na stałe lub tymczasowo oraz za zgodą lub bez zgody pracownika
• w jakich sytuacjach wolno stosować umowy o dzieło i umowy zlecenia, a kiedy jedyną dopuszczalną formą jest umowa o pracę
2. Zwalnianie pracowników - przyczyny i procedury prawne
• jak przeprowadzić proces zwolnienia pracownika
• jaką przyczynę wypowiedzenia umowy podać, aby nie przegrać sprawy w sądzie pracy
• kiedy dopuszczalne jest rozwiązanie umowy z dnia na dzień i jak to uzasadnić
• co zrobić, gdy pracownik nie chce przyjąć wypowiedzenia lub zwolnienia dyscyplinarnego
• czy związki zawodowe mogą zablokować proces zwolnienia pracownika
• kogo nie można zwolnić z pracy
• czy pracownik w okresie wypowiedzenia ma takie same uprawnienia i obowiązki jak pozostałe osoby
3. Czas pracy – zadania kierownika w zakresie planowania i rozliczania po zmianach prawnych
• na co szczególnie zwracać uwagę przy planowaniu czasu pracy – w tym przepisy o ruchomym czasie pracy w kontekście problemu doby pracowniczej
• czas dojazdu do biura, pobrania narzędzi, rozliczenia kasy, itp. a czas pracy
• jak rozlicza się nadgodziny dobowe i średniotygodniowe
• jak zorganizować odpracowanie wyjścia prywatnego, aby nie powstawały nadgodziny
• czy za pracę w sobotę można dodatkowo zapłacić - zamiast udzielania dnia wolnego
• obowiązkowe i nieobowiązkowe przerwy w pracy
• jak zmieniły się przepisy w zakresie harmonogramów czasu pracy
• czy można doraźnie zmienić grafik
• w jaki sposób zlecać i rozliczać nadgodziny
• podróż służbowa a czas pracy
• ile godzin może odpocząć pracownik powracający późno z podróży
• czy dojazd do miejsca wykonywania zadania służbowego wliczany jest do czasu pracy
• czy można wprowadzać dyżury cało weekendowe
4. Udzielanie urlopów i zwolnień oraz usprawiedliwianie nieobecności
• czy można zmienić ustalony termin urlopu
• co dzieje się, gdy pracownik zachoruje w trakcie urlopu
• czy pracownik ma pełną dowolność w zakresie terminu wykorzystania urlopu na żądanie i sposobu wnioskowania o ten urlop
• kiedy udziela się pracownikowi urlopu okolicznościowego
• czy krwiodawcy informować o swoim zwolnieniu „po fakcie”
• czy pracownikowi należą się zwolnienia na załatwianie spraw urzędowych i działalność społeczną
5. Procedura udzielania kar porządkowych:
• powzięcie wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego/wniosek o ukaranie pracownika;
• wysłuchanie pracownika;
• udzielenie kary;
• sprzeciw od udzielonej kary;
• konsultacja z zakładową organizacją związkową;
• uwzględnienie/odrzucenie sprzeciwu
• odwołanie do sądu pracy;
• ustawowe terminy przy udzielaniu kar porządkowych a konsekwencje ich naruszenia.
• zatarcie kary i problematyka oznaczania kar porządkowych w aktach osobowych.
6. Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy:
• definicja mobbingu
• rodzaje dyskryminacji
• obowiązki pracodawcy