Cel
Cel szkolenia
Zapraszamy na szkolenie poświęcone tematyce korygowania wynagrodzeń i zasiłków oraz wpłat do PPK.
Celem szkolenia jest poszerzenie wiedzy i umiejętności osób odpowiedzialnych za naliczanie listy płac, a także uświadomienie osobom odpowiedzialnym za sporządzanie naliczeń, konsekwencji, jakie mogą wyniknąć z błędów popełnionych na liście.
Na pracodawcy, jako płatniku składek oraz zaliczek na podatek, ciąży odpowiedzialność za dokonywanie prawidłowych naliczeń, a popełnione błędy mogą skutkować dodatkowym obciążeniem finansowym pracodawcy, jak również sankcjami przewidzianymi w obowiązujących przepisach.
Zagadnienia omawiane podczas naszego szkolenia będą uzupełniane o przykłady, które w praktyczny sposób zaprezentują w jaki sposób skorygować daną nieprawidłowość oraz jakie konsekwencje dla pracodawcy może oznaczać popełnienie danego błędu.
Do udziału w naszym szkoleniu zapraszamy pracowników zajmujących się obsługą kadrowo-płacową, w szczególności naliczaniem listy płac i obsługą PPK.
Zapraszamy na szkolenie.
Cele szkolenia:• poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu korygowania wynagrodzeń, zasiłków, składek i podatku dochodowego,
• podniesienie kompetencji osób odpowiedzialnych za naliczanie wynagrodzeń w celu ograniczenia konsekwencji dla pracodawcy w razie naruszenia przepisów prawa.
Program
Program
I. Korygowanie błędnie naliczonych wynagrodzeń i zasiłków na liście płac – konsekwencje rozliczeń składkowo-podatkowych w dokumentacji ubezpieczeniowej i podatkowej.1. Nadpłata i niedopłata wynagrodzenia – czy można odzyskać od pracownika lub zleceniobiorcy nadpłacone wynagrodzenie?
2. Wypłacenie zasiłku w zawyżonej lub zaniżonej wysokości.
3. Wypłacenie wynagrodzenia chorobowego zamiast zasiłku chorobowego.
4. Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy – wypłata zasiłku lub wynagrodzenia chorobowego zamiast zasiłku wypadkowego.
5. Dopłata składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z umowy zlecenia w przypadku błędnego rozstrzygnięcia tzw. zbiegu ubezpieczeniowego (korekty składek i zaliczki na podatek oraz ich finansowanie a sporządzenie PIT-11):
• błędne oskładkowanie umowy zlecenia z winy zakładu pracy,
• błędne oskładkowanie umowy zlecenia z winy zleceniobiorcy.
6. Uznanie umowy o dzieło za umowę zlecenia.
7. Nadpłata składek ZUS w wyniku przekroczenia tzw. trzydziestokrotności – sporządzenie korekty rozliczenia składek wraz z korygowaniem dokumentów rozliczeniowych, obliczenie zaliczki na podatek oraz kwoty zwrotu dla ubezpieczonego.
8. Uznanie umowy zlecenia za umowę o pracę.
II. Korygowanie wpłat do PPK.1.Konsekwencje zawarcia umowy o prowadzenie w nieprawidłowym terminie – co w przypadku nie zawarcia dla pracownika umowy o prowadzenie mimo obowiązku ustawowego?
2. Naliczenie i przekazanie wpłat do instytucji finansowej mimo złożenia przez uczestnika deklaracji z rezygnacją z dokonywania wpłat do PPK.
3. Korygowanie nieprawidłowości w zakresie błędnie naliczonych wpłat na PPK:
• korygowanie naliczonych wpłat do PPK w przypadku rozliczenia zwolnienia lekarskiego w kolejnym miesiącu,
• korygowanie naliczonej wpłaty na PPK w przypadku, gdy pracownikowi zostało wypłacone za wysokie wynagrodzenie,
• korygowanie nieprawidłowości w przypadku błędnego rozstrzygnięcia zbiegu ubezpieczeniowego dla osoby zatrudnionej na umowę zlecenia,
• korekta z tytułu błędnie naliczonych wpłat dla uczestnika korzystającego z obniżenia wpłaty podstawowej do PPK,
• korygowanie wpłaty dodatkowej wnoszonej przez uczestnika PPK.
4. Korygowanie nieprawidłowości w zakresie pobrania zaliczek na podatek dochodowy od wpłat pracodawcy.
5. Rozliczanie wpłat nienależnych po zmianach od 21 listopada 2022r. – obowiązki pracodawcy.
III. Korygowanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS za okresy wsteczne po zmianach od 1 stycznia 2024r.
IV. Korekty pobranych zaliczek na podatek a korygowanie PIT-11 i PIT-4R za ubiegłe lata.
V. Odpowiedzialność pracodawcy za błędne naliczenia wynagrodzeń, zasiłków i wpłat do PPK.
VI. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Sobieszczańska
niezależny ekspert i doradca ds. ZUS świadczący usługi dla małych i średnich przedsiębiorstw, doradca kancelarii prawnych. Praktyk od lat zainteresowany tematyką związaną z ubezpieczeniami społecznymi i sprawami ZUS. Specjalista ds. kadr i płac z ponad 10-letnim doświadczeniem. Przez ponad 5 lat osoba odpowiedzialna za sprawy ZUS w jednym z dużych banków. Obecnie samodzielny przedsiębiorca wspierający firmy w zakresie spraw ZUS (m.in. kontrole, korygowanie dokumentów, doradztwo) a także świadczący usługi kadrowo-płacowe. Trener z zakresu spraw ZUS i obsługi programu Płatnik - specjalista w zakresie korygowania dokumentów.