Rozliczenie faktury korygującej dotyczącej korekty przychodu oraz kosztów uzyskania przychodów powinno nastąpić w bieżącym okresie rozliczeniowym – to jeden z celów opracowanego przez Ministerstwo Gospodarki projektu ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów.
Zmiany mają dotyczyć ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych, od osób prawnych oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl projektu fakty mające wpływ na korektę podstawy opodatkowania, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie powinny być rozpoznawane wstecznie. Przykładowo w przypadku obniżenia ceny sprzedaży, a tym samym także przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, korekta dotycząca przychodów i kosztów podatkowych powinna nastąpić w dacie jej wystawienia.
Moment ujęcia faktury korygującej powinien być uzależniony od okoliczności, jakich ona dotyczy. Jeśli zatem w pierwotnie sporządzonej fakturze były błędy związane np. z ilością, ceną bądź VAT, to wtedy powinna być ona przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy – do daty wystąpienia przychodu należnego (poniesienia kosztu) wynikającego z tejże faktury.
W projekcie wskazuje się m.in. następujące zalety proponowanych zmian:
- uproszczenie rozliczania faktur korygujących wystawionych w związku ze zwrotem towarów, rabatem, bonifikatą,
- brak konieczności dokonywania korekt zeznań podatkowych, niekiedy za kilka lat wstecz,
- brak konieczności pracochłonnego sporządzania zmiany sprawozdań finansowych w związku z korektą zeznań podatkowych,
- zsynchronizowanie momentu rozliczenia faktury korygującej w PIT i CIT z mechanizmem rozliczania faktur korygujących w VAT. Faktura korygująca powodująca obniżenie podstawy opodatkowania ujmowana jest u podatnika, który wystawił ją w bieżącym okresie rozliczeniowym, pod warunkiem posiadania przez podatnika potwierdzenia jej otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, natomiast u podatnika, który otrzymał tę fakturę – w rozliczeniu za okres, w którym dostał tę fakturę korygującą,
- późniejsze, a nie wcześniejsze obniżenie kosztów uzyskania przychodów nie wpływa negatywnie na dochody budżetowe,
- decydujące znaczenie dla ustalenia istnienia obowiązku podatkowego ma stwierdzenie zaistnienia określonych zdarzeń – obiektywna rzeczywistość gospodarcza. Przykładowo jeżeli w pewnym okresie podmioty mają względem siebie zobowiązania, to prawo podatkowe powinno odzwierciedlać rzeczywistość ekonomiczną w danych okresach rozliczeniowych,
- łatwiejsza weryfikacja rozliczeń podatnika.
Ministerstwo Gospodarki odniosło się m.in. do jednej z uwag resortu finansów, iż może wystąpić sytuacja, gdy podatnik w danym miesiącu nie osiągnie żadnych przychodów bądź nie poniesie kosztów, a dla potrzeb podatkowych nie wchodzi w rachubę wprowadzenie wartości ujemnych. Wówczas rozwiązaniem mogłoby być przeniesienie uprawnienia do korekty na kolejne okresy – wprowadzenie mechanizmów umożliwiających dokonanie korekty w najbliższych kolejno po sobie następujących miesiącach tego roku podatkowego, w których podatnik uzyskał przychód (poniósł koszt).
W projekcie wskazuje się, że ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych nie precyzują momentu, w którym podatnik powinien dokonać korekty przychodów bądź kosztów uzyskania przychodów w związku z wystawieniem faktury korygującej. Według organów podatkowych wystawienie faktury korygującej z powodu okoliczności zaistniałych po sprzedaży lub zakupie nie dokumentuje odrębnego zdarzenia gospodarczego lecz odnosi się do stanu z przeszłości – do pierwotnej faktury. W konsekwencji podatnik zobowiązany jest dokonać korekty przychodu i kosztu uzyskania przychodu z datą wsteczną, czyli w dacie jego powstania.
W ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych zostały zgłoszone uwagi do projektu ustawy, która ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
S.W.
Polecamy najblizsze szkolenia
TYTUŁ I MIEJSCE SZKOLENIA | TERMIN I CENA |
Akcja Bilans. Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku 2024. Podatki PIT, CIT i VAT na lata 2024/2025 Stacjonarne   Zakopane | 26.11.2024 29.11.2024 3890.00 + VAT |
KSeF - nowy projekt Ustawy. Kolejne zmiany. Następna wersja schemy - FA(3). Rewolucja nadchodzi. Stacjonarne   Warszawa | 10.12.2024 10.12.2024 760.00 + VAT |
Ogólnopolskie Forum Podatkowe. Najważniejsze wyzwania – Pillar 2, WHT, Podatek minimalny, VAT, KSeF oraz zrównoważony rozwój i ESG. Stacjonarne   Warszawa | 30.01.2025 31.01.2025 2290.00 + VAT 1990 + VAT |