Pracodawca jest płatnikiem, jeżeli udziela rabatu pracownikowi
Wielu przedsiębiorców udziela swoim pracownikom rabatu na oferowane przez nich usługi czy towary. Rabatem zgodnie ze słownikowym znaczeniem jest „obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę”. Skutkiem udzielonego rabatu jest więc nabycie przez pracownika określonego towaru bądź usługi na preferencyjnych warunkach, po obniżonej cenie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń ustaloną zgodnie z art. 11 ust. 2 i 2a ustawy a ponoszoną przez podatnika odpłatnością.
W przypadku gdy program rabatowy obejmuje wyłącznie pracowników danego przedsiębiorcy ( niezależnie od wysokości czy też rodzaju udzielonego rabatu) zdaniem organów podatkowych mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 1 ustawy o PIT dotyczące świadczeń częściowo odpłatnych.
W interpretacji wydanej 10 maja 2019 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.115.2019.2.ID), Dyrektor KIS potwierdził, że obowiązki płatnika ciążą również na pracodawcy, w sytuacji gdy pracownik może dokonywać zakupów nie tylko na swój własny użytek, ale również na rzecz osób trzecich, niebędących pracownikami, w przedstawionej sytuacji byli to m.in. małżonek, partner lub członkowie rodzin pracownika, zarówno bliższej jak i dalszej. Dyrektor KIS uznał, że jeżeli program rabatowy skierowany jest jedynie do pracowników bez względu na to kto korzysta z rabatu ale udzielenie rabatu jest możliwe tylko w obecności pracownika i z jego kartą to przesądza to o powstaniu przychodu ze stosunku pracy. Tym samym stosownie do treści art. 31 ustawy o PIT na pracodawcy ciążą obowiązki płatnika co wiążę się z koniecznością obliczenia i pobierania zaliczek na podatek.
Powyższy stan faktyczny obrazuje jak ważne są regulaminy korzystania z rabatu oraz ustalone w nich warunki. Bowiem w interpretacji wydanej 10 kwietnia 2017 r. (sygn. 1462-IPPB2.4511.61.2017.2.AF), Dyrektor KIS stwierdził, że jeżeli uczestnikami promocji są pracownicy spółki i pracownicy firm - kontrahentów spółki, spółka jako pracodawca nie jest zobowiązana do rozpoznania przychodu po stronie pracowników. W powyższej sytuacji rabat udzielony został bowiem szerokiemu gronu beneficjentów, gdzie korzystanie z rabatów, nie jest ograniczone wyłącznie do pracowników.
Joanna Litwińska, ekspert podatkowy
Najbliższe szkolenia z tematyki podatku dochodowego od osób fizycznych