Wykorzystywanie przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych - z paliwem czy bez?
Zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy o PIT wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
- 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3
- 2) 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3
Przychód jest ustalany w skali miesiąca lub za jego część (1/30 x liczba dni), jeżeli pracownik nie będzie korzystał z samochodu przez cały miesiąc. Wówczas pracodawca oblicza przychód przypadający za okres wykorzystywania samochodu, np. 1/30 z 250 zł = 8,33 zł x 12 dni = 100 zł (po zaokrągleniu do pełnego złotego).
Powyższy przepis wprowadzony został z dniem 1 stycznia 2015 r. i określa zryczałtowaną wysokość przychodów pracowników z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych.
Przypomnijmy, że przed wprowadzeniem powyższej regulacji, podatnicy mieli problemy polegające na określaniu wartości tego świadczenia, które zasadniczo powinny były bazować na koszcie wynajmu takiego samego pojazdu w wypożyczalni samochodów i taka wartość powinna stanowić podstawę opodatkowania. W wyniku braku precyzyjnych i prostych przepisów w tym zakresie wiele osób narażonych było na ryzyko podatkowe. Celem wprowadzenia art. 12 ust. 2a ustawy o PIT było więc wprowadzenie regulacji, która miała pozwolić uniknąć wątpliwości co do sposobu ustalenia przychodu z tego tytułu.
Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się obecnie w wysokości 250 zł miesięcznie dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3 – co przy stawce podatkowej 18% oznacza kwotę 45 zł zryczałtowanego miesięcznego podatku, natomiast 400 zł miesięcznie dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3 – czyli 72 zł zryczałtowanego miesięcznego podatku. Wysokości te będą odpowiednio wyższe przy 32 % stawce podatku.
Kwestią sporną pomiędzy sądami a organami podatkowymi pozostaje jednak pytanie czy zryczałtowane przychody, o których mowa, obejmują koszty paliwa. Organy podatkowe uważają, że nie, w związku z czym konieczne jest doliczanie pracownikom dodatkowych przychodów. Jednak ze stanowiskiem tym nie zgadzają się sądy administracyjne, które konsekwentnie uchylają interpretacje indywidualne, w których organy podatkowe zajmują takie stanowisko. Sądy w swoich orzeczeniach podkreślają, iż celem wprowadzonych przepisów nie było skomplikowanie ustalania kosztów zużycia paliwa a ich uproszczenie. W interpretacji z dnia 20 maja 2019 r. (sygn. IPPB2/4511-211/15/19-3/S/JG1), Dyrektor KIS wydał korzystną dla podatników interpretację, potwierdzając że ryczałt nie obejmuje wyłącznie kosztów pracodawcy wynikających z udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych ale również wartość paliwa.
Niestety stanowisko powyższe, wydane zostało wskutek wyroku NSA w Warszawie z dnia 30 listopada 2018 r. (sygn. akt II FSK 3474/16), w którym sąd za błędne uznał odmienne stanowisko prezentowane przez organy podatkowe co powoduje że podatnicy nadal narażeni są na ryzyko sporu a organami podatkowymi a swoje racje potwierdzać muszą dopiero na drodze sądowej.
Joanna Litwińska, ekspert podatkowy