Celem procesu rekrutacji i selekcji jest znalezienie najlepszego kandydata. Nie jest to jednak jedyny cel. Sama rozmowa kwalifikacyjna to z reguły pierwszy kontakt rekrutowanego z firmą. Na jej podstawie kandydat wyrabia sobie opinię o potencjalnym pracodawcy – trwałą i trudną do zmiany. Przy obecnym rozwoju mediów społecznościowych odczucia kandydata szybko obiegną rynek pracy. Bez względu na to, czy rekrutowany zostanie pracownikiem naszej firmy czy też nie, warto zrobić na nim dobre wrażenie.
Badania dowodzą, że sposób przeprowadzenia rekrutacji ma wpływ na kształtowanie wizerunku pracodawcy w oczach kandydatów, czyli potencjalnych pracowników. Wielu specjalistów zwraca uwagę na rolę procesu rekrutacji i selekcji w systemie motywacyjnym pracownika. Pojawia się zatem pytanie: na co zwracać uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Partnerstwo i biznes – ramię w ramię
Rozmowa kwalifikacyjna to dla zdecydowanej większości kandydatów stresujące doświadczenie. Stres utrudnia obiektywizm. W praktyce oznacza to, że pozytywne zachowanie rekrutera będzie odbierane pozytywniej niż w innej sytuacji, podczas gdy jakiekolwiek zachowania negatywne mogą być odbierane jako wrogie, a nawet agresywne. Dlatego dąż do tworzenia partnerskiej i pozytywnej atmosfery od samego początku rozmowy. Przywitaj się z uśmiechem, z imienia i nazwiska, podaj nazwę swojego stanowiska, podziękuj za przybycie, zadaj pytania niezwiązane z rozmową np. o dojazd, pogodę, miniony weekend. Rozmawiasz zdalnie? Świetnie! W dalszym ciągu warto rozpocząć rozmowę od niebiznesowych, rozluźniających tematów.
Na początku…
Pierwsza część rozmowy to z reguły czas na aktywność ze strony rekrutera. Aby uporządkować przebieg spotkania opisz w kilku słowach plan rozmowy – jakie będą poszczególne jej części, ile potrwa spotkanie, kiedy kandydat będzie miał czas na zadawanie pytań. Pytanie „Co Pan wie o naszej firmie?” to już dawno nie te czasy. Firmę przedstawia rekruter. Celem jest zbudowanie wizerunku firmy, jako wartościowego pracodawcy.
Istotnym elementem jest opisanie stanowiska pracy, na które aplikuje kandydat. I tutaj – uwaga. Choć chcemy wzbudzić w kandydacie pozytywne odczucia, opis stanowiska powinien jednak być realny, odzwierciedlać go takim, jaki jest bez koloryzowania czy upiększania. Zatem jeśli praca jest zmianowa, weekendowa, czy wyjazdowa powiedz o tym w czasie spotkania. Lepiej by kandydat zrezygnował z pracy podczas rozmowy niż w czasie okresu próbnego, z powodu rozczarowania.
W trakcie rozmowy zadawaj konkretne pytania. Dąż do maksymalnego poznania kwalifikacji, doświadczenia, postaw i kompetencji kandydata. Są na to sprawdzone metody.
Zostaw czas dla kandydata na pytania z jego strony. Poinformuj o dalszych etapach selekcji i ustal datę przekazania informacji zwrotnej o efektach aktualnie prowadzonej rozmowy.
Wszystko się może zdarzyć
Choć teraz to Ty prowadzisz rozmowę kwalifikacyjną – jesteś właścicielem firmy, dyrektorem działu, czy specjalistą ds. rekrutacji – nigdy nie wiadomo, kiedy spotkasz kandydata z rozmowy w zawodowym lub prywatnym życiu. Tymczasem może za jakiś czas to on będzie rekrutował Ciebie lub od niego będzie zależała decyzja biznesowa, która będzie dotyczyła Twojej firmy lub działu. Potraktuj go zatem tak, jak sam chciałbyś być potraktowany.
A żeby dowiedzieć się, jak skutecznie przeprowadzić cały proces rekrutacji i selekcji, jak poprowadzić rozmowę kwalifikacyjną (stacjonarnie, zdalnie), jak badać kompetencje – zapraszamy na szkolenie z dr Anną Dolot.
dr Anna Dolot,
trener biznesu, ekspert HR w Grupie ATERIMA
Więcej informacji o procesie rekrutacji i selekcji oraz o tym, jak skutecznie poprowadzić rozmowę kwalifikacyjną (stacjonarnie, zdalnie) i zbadać kompetencje kandydata można zdobyć biorąc udział w naszym szkoleniu. Zapraszamy!